Bind mig, älska mig

Blev kvällens film. Gjord av Almodovar så sätt igång fördomscentrat. Sex, svett och sexiga män?

Nja! Det är klassiskt europeiskt foto. Ljuset är acceptabelt. Ingen större finesse där. Fotot är stabilt men lite intetsägande. Gillar inte riktigt hans färgkomposition och location spottingen utomhus känns slarvig.

Detta till trots är det en ganska charmig film. Antonio Banderas är lysande som kompromisslös samhällsfrämling. Och den taniga lilla damen är även hon trovärdig. De enda gångerna man tappar kontakt med karaktärerna är när manuset brister. Detta vägs upp av charmiga biroller som tyvärr glöms bort under stora delar av filmen.

Tyvärr är konceptet uppenbart redan i titeln och det blir lika förutsägbart som att analysera en dansbandslåt. Det är en väldigt kort film så utrymmet till att ge karaktärerna djup känns lite kompromissat.

Jag vill påpeka att jag inte tror att filmen någon gång försöker vara ett mästerverk. Och därför vill jag ge några stora plus till att den faktiskt finns. Det är en skön film. Se den.

"Kommer du stanna eller fly?"
"Jag vet inte... bind mig!"

Givetvis blev jag hecklad på msn av Johan 'lördag' Lydén. Utdrag från det hittar ni i uralbergen. HÄR




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0